Dieta proteinowa

Produkty skrobiowe

Produkty skrobiowe, choć nie posiadają słodkiego smaku, to jednak są bardzo bogate w węglowodany. Zaliczyć do nich możemy przede wszystkim chleb biały, krakersy, chrupkie pieczywo i zboża. Jeśli chodzi o owoce to najbardziej bogate w węglowodany są czereśnie, winogrona i banany. Warto również nadmienić, że wino, a także pozostałe alkohole zawierają dużą ilość tego składnik

waga

Zdradliwe węglowodany



Węglowodany od zarania dziejów towarzyszyły człowiekowi. Były one źródłem ponad 50% wartości energetycznej dziennej ludzkiej racji pokarmowej. Przez tysiące lat oprócz owoców i miodu jedynymi węglowodanami jakie były spożywane przez ludzi były cukry złożone. Należą do nich przede wszystkim zboża, produkty skrobiowe, a także rośliny strączkowe i produkty zbożowe. Podstawową własnością węglowodanów jest to, że organizm ludzki przyswaja stopniowo i za ich sprawą wzrasta poziom glukozy we krwi. To z kolei prowadzi do tego, że dzięki nim unikamy zbyt dużego wyrzutu insuliny. Zgubne tego skutki dla zdrowia można dziś zaobserwować zwłaszcza u osób, które nie mogą zachować odpowiedniej masy ciała.

Węglowodany w postaci prawdziwego „paliwa” są niezmiernie potrzebne sportowcom, osobom pracującym fizycznie, a także i młodym ludziom w okresie dojrzewania. Tego typu rodzaj energii nie jest wskazany dla ludzi prowadzących siedzący tryb życia, czyli dla większości naszego obecnego społeczeństwa. Wszelakiego rodzaju cukierki, słodycze, biały cukier są hydratami węgla w stanie czystym. To oznacza, że są zarówno kaloryczne, jak i błyskawicznie przyswajalne.

Większość produktów żywnościowych składa się z węglowodanów, a ich smak jest bardzo lubiany. Jest tak w przypadku zarówno produktów skrobiowych, mącznych, jak i słodkich. Upodobania do słodyczy jest po części wrodzone. Jednakże ogromna ilość psychologów potwierdza, że jest to raczej wynik mozolnego przyzwyczajania organizmu, ponieważ od najmłodszych lat dzieci ą uczone, iż słodkie pokarmy, to niejako swego rodzaju nagroda.

Reasumując węglowodany są bardzo pożywne i wszechobecne. Smak ich przez nas często lubiany i zachwalany. Sprawia to, że słodycze często są podjadane automatycznie. Nieraz nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Przyczyniają się one do wydzielania insuliny, która przyczynia się do produkowania tłuszczu i jego późniejszego odkładania. Wyżej wymienione powody powinny skłonić osoby mające tendencję do nadwagi do unikania węglowodanów. W obecnych czasach wrogiem numer 1 osób otyłych stał się tłuszcz. Nie zwalnia to jednak z ciągłej uwagi, jaką powinno się poświęcać cukrom. Szczególnie ma to mieć miejsce w fazie uderzeniowej, która jak sama nazwa wskazuje winna być szybka i skuteczna. Plan Protal odrzuca wszelkiego rodzaju węglowodany w fazie uderzeniowej. Podczas stosowania kuracji naprzemiennej aż do momentu uzyskania zakładanej wagi plan dopuszcza wyłącznie warzywa, w których obecność cukru jest znikoma.

Węglowodany możemy stosować dopiero w fazie utrwalania wagi. Jednakże wolną rękę w ich spożywaniu uzyskać można przez 6 dni w tygodniu dopiero w fazie ostatecznej stabilizacji.

Zobacz również