Dieta proteinowa

Tłuszcze w skrócie

  • To najbardziej kaloryczny składnik odżywczy
  • To połączenie tłuszczy, gdyż rzadko są spożywane osobno. Zwiększa to całościową wartość kaloryczną.
  • Mają wydajność energetyczną znacznie większą niż cukry


  • Pochodzenia zwierzęcego są potencjalnym zagrożeniem dla serca
  • Dodatkowo: Pokarmy tłuste nieznacznie zmniejszają apetyt, ich podjadanie między posiłkami, w przeciwieństwie do protein, nie wpływa na pomniejszenie porcji kolejnego posiłku

A może tłuszcze w diecie Dukana?



Tłuszcz jak powszechnie wiadomo jest wrogiem nr 1 osób, które pragną schudnąć, z tego względu, że jest to skoncentrowana forma nadwyżki energii organizmów żywych. W praktyce spożywanie tłuszczu zwierzęcego sprowadza się do przybierania na wadze. To właśnie od pojawienia się diety Atkinsa, która to otworzyła szeroko drzwi tłuszczom liczne kuracje przyjęły jej sensacyjny punkt widzenia. Od razu widać, iż jest to poważny błąd z dwóch bardzo ważnych powodów. Po pierwsze dieta tłuszczowa przyczynia się do niebezpiecznego podwyższenia poziomu cholesterolu i trój-glicerydów. Niektóre osoby stosujące tą dietę przypłaciły to nawet życiem. Po drugie brak ostrożności w spożywaniu tłuszczów uniemożliwia osiągnięcie stabilizacji wagi.

Tłuszcze możemy podzielić na dwa podstawowe rodzaje: zwierzęce i roślinne. Tłuszcz zwierzęcy w stanie czystym możemy znaleźć w smalcu wieprzowym, słoninie, niektórych wędlinach. Źródłem smalcu mogą być różnorodne zwierzęta. Bardzo tłusta jest jagnięcina, baranina i drób, taki jak gęś, czy kaczka. Wołowina jest mięsem mniej tłustym, szczególnie ta z grilla. Bardzo chudym mięsem w porównaniu z innymi jest konina. Tłuszczem praktycznie czystym jest masło powstałe ze śmietany. Śmietana, która jest bardziej wodnista posiada zawartość tłuszczu dochodzącą nawet do osiemdziesięciu procent. Dużym źródłem tłuszczu wśród ryb są: sardynki, tuńczyki, łososie, makrele i śledzie. Warto podkreślić jednak fakt, że ryby nie są bardziej tłuste od steku wołowego. Najistotniejsze jest to, że tłuszcz ryb zimno-morskich posiada bardzo dużą ilość kwasów tłuszczowych omega 3, które zapobiegają chorobom naczyń krwionośnych i serca.

Tłuszcze roślinne to przede wszystkim oleje i rośliny oleiste. Olej jest jeszcze bardziej tłusty od masła. Choć niektóre oleje jak oliwa z oliwek, czy olej rzepakowy posiadają wartości odżywcze i działają ochronnie na serce, czy naczynia krwionośne. Wszystkie one posiadają bardzo dużą ilość kalorii i powinny być wykluczone z wszelkich kuracji odchudzających. Należy się ich wystrzegać podczas kuracji utrwalającej i stosować niewielkie dawki podczas ostatecznej stabilizacji.

Rośliny oleiste takie jak orzechy laskowe, włoskie, pistacje itp., to produkty, które na ogół spożywamy w rodzaju przystawek. Często one łączone są z alkoholem, co bardzo zwiększa ich kaloryczność. Tłuszcz jest symbolem największego niebezpieczeństwa dla osób, które pragną być szczupłe, a tym bardziej dla tych, które chcą schudnąć.

Zobacz również