Jak zwiększyć pozytywny wpływ diety?

Nie jedzmy kolacji zbyt późno. Spożywajmy ją o takiej porze, by organizm miał czas na jej przetrawienie. To pozytywnie wpłynie na sen. Warto zadbać również o estetykę. Nawet, gdy posiłki spożywamy w samotności, nakryjmy ładnie do stołu (ładna zastawa, obrus) – to sprawi, iż będziemy mieć wrażenie, że każdy posiłek jest wyjątkowy. Spożywajmy go powoli, nie spiesząc się. Lekarze dowiedli, iż po 20 minutach smakowania jedzenia głód zanika. Jeśli jemy posiłek zbyt szybko, to wstajemy od stołu z odczuciem niesytości.

Czy można podjadać między posiłkami?

Pora kolacji jest dosyć specyficznym momentem, gdyż wtedy wracamy do domu zmęczeni i mamy ochotę coś przegryźć w trakcie przyrządzania posiłku. Należy nauczyć się rozpoznawać własne przyzwyczajenia i potrzeby. Nawyk jedzenia możemy przezwyciężyć przegryzając w trakcie placek z otrąb owsianych. W takim wypadku jednak musimy pamiętać, by nie spożywać go w późniejszym momencie. Kolejnym trudnym do pokonania etapem będzie powstrzymanie się od jedzenia słodkości, którymi w danej chwili zajadają się na przykład nasze dzieci. Dlatego i im należy podać do jedzenia coś dozwolonego w naszej diecie – jogurt lub twarożek. Wówczas łatwiej będzie oprzeć się pokusie.

Co w przypadku przerwania kuracji?

Oczywiście kurację przerwać można, ale trzeba wówczas pamiętać o tak zwanym protokole wyjścia. Zwykłe przerwanie diety - „ucieczka” spisałoby wszelkie osiągnięte postępy na straty (jakakolwiek by to nie była liczba zrzuconych kilogramów). Uzyskaną dzięki kuracji wagę należy zachować i ochraniać. Jeśli kurację musimy przerwać, to przejdźmy już wtedy do fazy III, to jest fazy utrwalania, która jest etapem pomiędzy ostrą kuracją, a jej zaprzestaniem.

Czy w trakcie fazy I należy brać suplementy diety lub witaminy?

W przypadku, gdy czas kuracji nie jest długi, przyjmowanie witamin nie jest w ogóle konieczne. Jeśli natomiast zakładamy z góry, iż kuracja będzie długotrwała, to można przyjmować codziennie multiwitaminę, wtedy należy jednak unikać zbyt dużych dawek. Musicie wiedzieć o tym, iż nadmiar witamin może być szkodliwy, wręcz toksyczny.

Czy można w trakcie kuracji żuć gumę miętową, po to by zagłuszyć głód?

Oczywiście gumy do żucia mogą okazać się niezwykle pomocne dla osób, które przyzwyczajone są do podjadania między posiłkami. Taka guma może okazać się wyśmienitą bronią w walce z naszym głodem. Można nawet pokusić się o spożycie 4-5 drażetek między posiłkami.

Czy należy spożywać płyny w czasie posiłku?

Zaniedbując picie w trakcie jedzenia narażamy się na zaprzestanie spożywania napojów w ogóle. Należy wspomnieć o tym również, iż picie w czasie jedzenia zwiększa objętość kęsów, co z kolei daje poczucie sytości. Dodatkowo woda spowalnia proces przyswajania pokarmu, a co za tym idzie przedłuża uczucie sytości.

Co zrobić, jeśli nie potrafię wypić tak dużej ilości płynów?

Do codziennej dawki płynów musimy wliczyć ich ilość pod wszelką postacią. Nikt nie mówi o tym, iż musicie spożyć 2 litry wody prosto z butelki. Te 2 litry pijemy w ciągu dnia w różnej formie, to jest: kawa, herbata, napary, mleko, itp. Wbrew pozorom po dłuższym przyglądnięciu się dziennemu spożyciu płynów – zauważymy, iż osiągnięcie spożycia 2 litrów płynów w ciągu dnia nie jest żadną trudnością.

Czy w trakcie fazy uderzeniowej można uprawiać sport?

Odpowiedź na to pytanie trzeba oprzeć o kilka czynników. Po pierwsze, ile kilogramów chcemy zrzucić? Po drugie, w jakim wieku jesteśmy? Po trzecie, jaki jest stan naszego zdrowia?

  • osoby posiadające dużą liczbę kilogramów do zrzucenia zarówno w fazie uderzeniowej, jak i też w fazie równomiernego rytmu nie powinni obciążać serca, stawów biodrowych, kolanowych, kręgosłupa i układu krążenia zbyt forsującymi ćwiczeniami;
  • osoby, które ukończyły 55 rok życia, swą aktywność fizyczną powinny zwiększać stopniowo. Stosujemy teorię, iż uważamy na siebie tym bardziej, im więcej mamy kilogramów do zrzucenia;
  • osoby, które nie są zbyt otyłe, ani też zaawansowane wiekowo mogą wykonywać wszelkiego rodzaju ćwiczenia. Należy jednak wziąć pod uwagę, iż w fazie uderzeniowej ubytek wagi bywa bardzo szybki. To w połączeniu ze zbyt intensywnymi ćwiczeniami może doprowadzić do bardzo dużego zmęczenia organizmu, a co za tym idzie obniżenia formy. To również przekłada się na spadek naszej motywacji. Jednak jest taki rodzaj ćwiczeń, który nie wpływa na nas męcząco w żadnej z faz – jest to zwykły marsz. Ćwiczenie jest zwyczajne, naturalne bez względu na porę dnia, czy roku, a także bagaż kilogramów, który się posiada.

Czy w fazie II diety można stosować mieszanki owocowe z jogurtem odtłuszczonym?

Naturalne jogurty odtłuszczone w diecie Dukana można stosować bez żadnych obaw. Jogurty beztłuszczowe „aromatyzowane” także jemy do woli. Natomiast, jeśli chodzi o odtłuszczone jogurty z kawałkami owoców lub też tak zwaną pulpą to odpowiedź jest twierdząca, jednakże pod pewnym zastrzeżeniem. Warunek tego dotyczący mówi o tym, iż tego typu jogurty możemy spożyć 2 w ciągu dnia. Ta zasada obowiązuje tylko tych, u których waga spada bez żadnych problemów – systematycznie. Jeśli waga spada bardzo wolno, możemy spożyć 1 jogurt w ciągu dnia, a jeśli stoi w miejscu, to musimy sobie ich odmówić.

Czy można codziennie spożywać buraki i marchewki?

Po pierwsze buraki i marchewki zawierają szybko przyswajalne cukry, zwłaszcza te, które są zawarte w ugotowanych burakach lub marchewce. Tych warzyw powinny unikać tylko osoby, które spożywają je w zbyt dużych ilościach lub też zbyt często.


Czy w trakcie trwania fazy naprzemiennej można spożywać musztardę, a jeśli tak to w jakich ilościach?

Tak. Musztardę z Dijon, zwykłą, bądź ostrą można spożywać bez żadnych ograniczeń. Natomiast musztarda staropolska świetnie się komponuje z balsamicznym sosem winegret. Należy jednak unikać sosów musztardowych, w których to znajdują się zbyt duże ilości cukru. Osoby z tendencją do zatrzymywania wody w organizmie powinny używać do potraw tylko odrobinę musztardy, z tego względu, iż zawiera ona duże ilości soli.

Od niedawna stosuję warzywa w jadłospisie mojej diety, jednakże zaobserwowałem obniżenie spadku zbędnych kilogramów. Czy znowu tyję?

To jest całkowicie normalne, że proces chudnięcia przebiega wolniej. Jednakże nie należy się obawiać – nie zaczniecie znów tyć. W fazie I dzięki spożyciu czystych protein chudniemy bardzo szybko. Gdy do diety dodajemy warzywa proces ten przebiega wolniej, gdyż do organizmu dodajemy kolejne porcje wody i soli mineralnych. To właśnie naprzemienne stosowanie warzyw i czystych protein sprawia, iż ta kuracja jest tak skuteczna. Gdy przechodzicie znów na czyste proteiny, spadek wagi będzie bardziej widoczny. Ważne jest, by się nie zniechęcać i pamiętać o tym, iż każde odstępstwo od kuracji rozregulowuje ludzki system trawienny, a to powoduje stagnację.

Zobacz również