Gdzie i jakie otręby kupić?

Otręby znaleźć można w każdym sklepie ze zdrową lub dietetyczną żywnością. Najlepiej spożywać otręby owsiane nieprzetworzone. Ten produkt jest bardzo tani, co jest dużą rzadkością wśród żywności dietetycznej.

Czy dietę Dukana należy stosować wyłącznie pod okiem lekarza?

Oczywiście, że nie. Jeśli jesteśmy osobą poniżej 50 roku życia, nie dokuczają nam żadne dolegliwości, nie występują żadne czynniki, które są związane z sercem lub nerkami, nie cierpimy na anoreksję, czy bulimię – to nie mamy żadnych powodów do obaw. To właśnie główną zaletą tej diety jest możliwość samodzielnego korzystania z niej, wolnego dostępu do ogromnej ilości pokarmów, które są bogate w proteiny.

Czy podczas stosowania diety można wykorzystywać batoniki proteinowe, czy też proteiny w proszku?

Kategorycznie nie. Powodami tego są: po pierwsze w większości dostępnych batoników proteinowych jest zbyt duża zawartość węglowodanów, a zbyt niska protein w stosunku do tego, co zaleca ta dieta. Osoby, które nie mają dużo czasu lub po prostu nie lubią gotować mogą jeść proste, gotowe potrawy, takie jak chociażby chuda szynka z kurczaka, surimi, czy plastry indyka. W tym przypadku także można wypełnić lodówkę jogurtami i twarożkiem light. Po drugie, choć syntetyczne proteiny w proszku posiadają odpowiednią ilość białka, to niestety nasza dieta nie opiera się na produktach proszkowych. Wykorzystujemy tylko i wyłącznie naturalne proteiny. Proteiny w proszku można użyć w wyjątkowych sytuacjach – w trakcie ostatecznej stabilizacji wagi.

Jak dieta Dukana wpływa na utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu?

Osoby z wysokim poziomem cholesterolu szczególną uwagę powinny poświęcać spożyciu jajek. Jeśli poziom naszego cholesterolu jest w normie – możemy spożyć 1 jajko dziennie. Natomiast, gdy poziom cholesterolu jest wysoki należy używać wyłącznie samych białek. Tym osobom poleca się przygotowywanie placków z otrąb owsianych wyłącznie na bazie białek. Ewentualnie można jeść tyle białek, ile chcemy, a żółtka ograniczamy do czterech tygodniowo.

Czy dieta będzie bardziej efektywna, jeśli będę omijać posiłki?

Wręcz przeciwnie! Nie można rezygnować z posiłków, gdyż w ten sposób osłabimy skuteczność kuracji. Należy kategorycznie się tego wystrzegać. Możemy wtedy spotkać się z taką sytuacją, że gdy nie zjemy obiadu, to między godziną 16-17 z pewnością staniemy się głodni i będziemy mieli ochotę rzucić się na jakikolwiek smakołyk. Wyobraźmy sobie, że udało nam się dotrwać do kolacji, jednakże wtedy z całą pewnością zjemy więcej niż zwykle i sięgniemy po produkty, które dają większą satysfakcję z jedzenia. W ten sposób zachwiejemy całą równowagę, jaką osiągniemy podczas regularnego spożywania posiłków. W ten sposób stosowanie diety będzie po prostu nieskuteczne.

Jak radzić sobie z brakiem cukru?

Cukier jest kategorycznie zabroniony. Jego brak wypełniamy stosowaniem aspartamu, który wykorzystywać możemy do woli. Aspartam w proszku traci swoje właściwości pod wpływem wysokiej temperatury, dlatego nie należy go gotować.

Co najlepiej jeść na śniadanie w fazie I?

Nabiał: serek wiejski odtłuszczony, twarożek odtłuszczony, serki homogenizowane odtłuszczone, jogurty odtłuszczone, jaja (jajecznica, jajka sadzone, na miękko i twardo, z kawałkami piersi kurczaka, omlet), mięso (plaster chudego indyka, mięso z Grissonos, chuda szynka), naleśniki (pod postacią placka z otrąb) oraz napoje (herbatki ziołowe, zwykłe, odtłuszczone mleko, kawa, kawa zbożowa z cykorią).

Co zrobić, jeśli rano nie mam ochoty na jedzenie?

W żadnym przypadku nie należy omijać tego posiłku. Możemy na przykład wypić coś ciepłego, a po godzinie dopiero zjeść śniadanie.

Jak radzić sobie z brakiem chleba?

Choć dieta wyklucza wszelkiego rodzaju produkty, takie jak chleb, bułki, czy rogale, to bez problemu można znaleźć rzeczy, które zaspokoją poranne uczucie głodu. Bez żadnego ograniczenia można spożywać chudy nabiał, jogurty typu light, jajka, czy szynkę. Nowe śniadanie będzie jeszcze bardziej sycące i da więcej energii niż zwykłe wcześniejsze śniadania składające się z rogalika, czy płatków kukurydzianych.

Jak lepiej wykorzystać naturalną fazę spalania tłuszczu?

Najlepiej spalamy tłuszcz zaraz po przebudzeniu – wtedy, gdy jeszcze nie dostarczyliśmy pożywienia. Wówczas organizm czerpie je z komórek tłuszczowych. Proces ten uruchamia się, gdy wyczerpią się zapasy cukru, czyli zwłaszcza w nocy, a ustaje zaraz po posiłku. Istnieją dwa sposoby, jakie można wykorzystać w naszej diecie. Jeśli zaraz po przebudzeniu nie jesteśmy zanadto zmęczeni, możemy wykonać kilka ćwiczeń, gdyż wtedy organizm od razu zaatakuje komórki tłuszczowe. Ponadto śniadanie jedzmy przestrzegając ściśle fazy I, to jest ciepły napój i proteiny, które nie zatrzymują procesu lipolizy i pozwolą wykorzystywać go w trakcie reszty dnia.


Co zrobić, by dieta nie stała się monotonna?

W trakcie stosowania diety należy zachować odpowiedni rytm posiłku. W innym przypadku po kilku dniach możecie poczuć frustrację. Choć początkowo wydać się może, że zwykłe proteinowe posiłki są nudne – to z pewnością później odkryjecie, że można również z produktów wysokoproteinowych przygotowywać smakowite dania. Należy postarać się, by posiłki były robione zgodnie z upodobaniami, na przykład: przystawka, danie główne i deser. Nie należy bać się modyfikacji posiłków w zależności od upodobań i apetytu.

Czy w trakcie stosowania diety można jeść podwieczorki?

Jeżeli przed kolacją odczuwamy głód, możemy pozwolić sobie na podwieczorek. Oczywiście wtedy, tylko i wyłącznie sięgamy po produkty z listy dozwolonych rzeczy.

Zobacz również