Dieta proteinowa

Dieta dukana - jak to się zaczęło?

owoce

Przełomowym momentem w życiu dr Pierre Dukan’a, który zainspirował go do badań nad dietami było spotkanie z pewnym otyłym człowiekiem. Pragnął on za wszelką cenę zrzucić zbędne kilogramy. Był zdeterminowany, mógł ze wszystkiego zrezygnować, ale nie z mięsa.

Dukan nie wiedział wiele na temat odchudzania, lecz pacjent nie chciał odpuścić. Dlatego też doktor przedstawił mu pewną propozycje, która nawiasem mówiąc była wymyślona dosyć pośpiesznie. Mężczyzna miał spożywać przez niespełna tydzień samo mięso , z wyłączeniem tych tłustych. Jak się okazało po niecałym tygodniu, przybył on do doktora lżejszy o pięć kilogramów. Było to dosyć niewiarygodne, jednak jego samopoczucie oraz wyniki badań krwi mówiły same za siebie. Toteż dieta mięsna została przedłużona o kolejne pięć dni. Efekty wciąż zaskakiwały, tak samo jak i stan organizmu pacjenta.

Niestety spowszednienie nie wpływa dobrze na motywację. Dlatego dr Dukan po głębokiej analizie tematu białek postanowił do jadłospisu włączyć ryby i owoce morza. Kolejnie wzbogacono to o nabiał i produkty mleczne. Ponadto zwiększono dzienne spożycie wody.

Niestety i to za jakiś czas odbiło się na jakości życia. Poprawa przestała być zauważalna. Dlatego doktor wprowadził do diety warzywa. Pacjent był nieco oporny i chciał wrócić do samego mięsa. W efekcie udało im się osiągnąć kompromis. Dieta teraz przybrała postać pięciodniowych naprzemiennych etapów, gdzie jeden stanowiły czyste proteiny, a drugi był natomiast uzupełniony o warzywa. Miało to na celu dostarczenie niezbędnych witamin do organizmu.

Tak więc Dukan zaczął się głębiej interesować tematem odchudzania. Studiował wszelkie możliwości, które mogłyby przyczynić się do skutecznego zrzucenia kilogramów. Jednakże to, co zauważył zaniepokoiło go. Wszelkie harmonogramy żywieniowe nie były dostosowane do potrzeb ludzi otyłych. Martwił się też o efekt jojo, który był tak powszechny oraz związana z tym irytacja i zwątpienie. Toteż stale dopracowywał swą przypadkiem odkrytą dietę. Wprowadzał zmiany, dostosowywał do ludzi. Chciał też sprawić, by jej stosowanie pomogło pozbyć się kilogramów na stałe, a nie na krótką chwilę.

Doprowadziło to do powstania całkiem nowej fazy, której głównym zadaniem miało być zapobieganie ponownemu przybraniu na wadze. Było to przeciwdziałanie na reakcję obronną organizmu. Dukan obliczył nawet ile powinien wynosić ten czas – czyli 10 dni na każdy zrzucony kilogram.

Niestety psychika ludzi otyłych lub z nadwagą była tak mocno zakorzeniona, że powodowała chęć sięgnięcia po posiłek lub deser, który by wynagradzał trudy tej diety. Dr Dukan zdawał sobie z tego sprawę, dlatego opracował kolejną fazę, która obejmowała tylko jeden dzień w tygodniu. Był to ukłon w stronę osób odchudzających się, ponieważ właśnie ten dzień pozwalał na zapobiegnięcie przybieraniu na wadze. Całkowita stabilizacja mająca ogromne właściwości.

Tak dopracowana dieta pozwoliła wielu ludziom się wyzwolić spod trudów innych, prawie zawsze nieskutecznych i trudnych do zniesienia harmonogramów żywieniowych. Każdy do woli, w zaciszu własnego domu mógł o siebie zadbać, a przy tym się kontrolować bez pomocy drugiej osoby.

Zobacz również