Dieta proteinowa

Białko jako składnik bazowy

Ze wszystkich trzech wymienianych składników odżywczych, to właśnie białka są niezbędne do życia. Wpływają one na wiele procesów zachodzących w organizmie ludzkim. Chociażby odpowiadają one za wygląd skóry, proces myślenia, działanie mózgu, czy gojenie się różnych ran. Jest to więc składnik budulcowy, którego nie może zabraknąć w jadłospisie. Jego dzienne zapotrzebowanie wynosi 1 gram przypadający na 1 kg masy ciała. Niestety nie można spożywać białek „na raz”. Należy pamiętać, że muszą być one rozłożone proporcjonalnie na każdy posiłek w ciągu dnia.


Jego niedobór może być brzemienny w skutkach. Kiedy organizmowi brak białka, to sięga do tkanki mięśniowej, a niekiedy nawet i kostnej. Dlatego nie wolno się zwieść wspaniałym dietom, które obfitują w cytrusy, czy oparte na samej wodzie. Są one niestety niezwykle wyniszczające. Natomiast dieta dr Dukana ma na celu zachowanie i prawidłowe funkcjonowanie wszystkich procesów zachodzących w ciele człowieka. Ponadto nie zmusza do restrykcyjnych zmian w życiu, czy osłabienia związanego ze stosowaniem innego jadłospisu.

Białka muszą być spożywane zawsze, każdego dnia. Natomiast węglowodany, czy tłuszcze już niekoniecznie. Organizm bowiem jest w stanie sam wytworzyć cukry potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, dzięki czemu można całkowicie wykluczyć ich spożycie. Tłuszcze również są produkowane w wyniku za dużej ilości dostarczenia organizmowi pewnych produktów.

Zbawienne białka w diecie Dukana



Białka to jeden z trzech podstawowych składników odżywczych. Wchodzą w skład związków azotowych, w których wyróżnić można klasę protein. Pokarmy najbogatsze w proteiny pochodzą ze świata zwierząt. Nieocenionym ich źródłem jest mięso. Natomiast najbardziej bogatym w białko mięsem jest konina. Wołowina zawiera więcej tłuszczu, jednakże niektóre chude kawałki tego mięsa zawierają również sporo białka. Małą ilość białek zauważa się w mięsie baranim i jagnięcym, które jest wyraźnie przerośnięte tłuszczem. Do grupy produktów wysokoproteinowych nie możemy zaliczyć wieprzowiny, która jest tłusta.

Produktami, które są bardzo bogate w proteiny to podroby. Posiadają one mało tłuszczy i węglowodanów, za wyjątkiem wątroby. Drób wykluczając kaczki i gęsi to mięso chude i obfite w białko. Tu szczególnie pod uwagę powinniśmy wziąć mięso indyka i niektóre kawałki kurczaka – zwłaszcza piersi. Prawdziwą kopalnią protein są ryby, te o białym mięsie i wyjątkowo chude – jak chociażby raja, sola, dorsz, czy czarniak. Ryby pochodzące z zimnych mórz takie, jak tuńczyk, sardynka, łosoś, czy makrela posiadają mięso, które jest tłustsze, co nieco obniża w nich zawartość białka. To jednak nie zmienia faktu, że są doskonałym źródłem protein. Ryby znakomicie chronią system naczyniowo sercowy. Kolejnym źródłem protein są skorupiaki i mięczaki. Tradycyjna szkoła dietetyczna odradza spożywanie skorupiaków z powodu wysokiej zawartości cholesterolu. Jednakże jest on skoncentrowany w głowie zwierzęcia, a nie w mięsie. To powoduje, że bez żadnych obaw można spożywać krewetki, kraby i inne owoce morza, po wcześniejszym usunięciu głowy.

Kolejnym bardzo istotnym źródłem protein są jaja. Żółtka w swych wnętrzach zawierają tak dużą ilość tłuszczu i cholesterolu, że osoby posiadające skłonność do nadwagi powinny się go wystrzegać. Białko jaja to praktycznie proteiny w najbardziej czystej i pełnowartościowej formie. Ostatnią grupą są białka roślinne, które znajdują się w większości roślin strączkowych i zbóż, jednakże są one również bogate w węglowodany, co wyklucza wprowadzenie ich do kuracji, której skuteczność opiera się na jak najczystszych proteinach. Ponadto soja posiada proteiny o największej wartości biologicznej.

  • Człowiecza natura


Jak dowiodła nauka człowiek nie byłby w stanie ukształtować swoich cech typowych, gdyby nie spożywanie mięsa. Nasi przodkowie, to jest małpy, są głównie roślinożercami. Teraz każdy człowiek ma dobrze wykształtowane układy, dzięki którym nie musi ograniczać ilości spożywanych mięs.

  • Proces trawienny


Dlaczego zaleca się spożywanie białek w trakcie odchudzania? Odpowiedź jest bardzo prosta. Mianowicie organizm musi „włożyć” sporo wysiłku, by pozyskać energię z posiłków złożonych z białek. Są one bowiem zbudowane w bardzo złożony sposób, co powoduje, że ich trawienie jest bardziej pracochłonne i dłuższe. Dzięki wydłużonemu czasu całkowitego strawienia białek, dłużej również odczuwa się uczucie sytości. Jest to szczególnie dobre dla osób, które chcą stracić zbędne kilogramy. Już samo spożywanie posiłków proteinowych wymusza spalanie kalorii, co sprawia, że spożywane jedzenie ma automatycznie niższy rachunek kaloryczny.

  • Kaloryczność protein


Kaloryczność protein jest stosunkowo niska. Można tego dowieść w porównaniu na przykład z tłuszczami. 1 g białek dostarcza 4 kalorie, z czego tłuszcze aż 9. 1 g cukru również zawiera 4 kalorie, lecz jest on bardziej skoncentrowany. Jakikolwiek produkt proteinowy jest tylko w połowie możliwy do przyswojenia, reszta natomiast to produkty uboczne wynikające z metabolizmu białek. Dlatego nawet przy 100 gramach spożytych, 30 kalorii jest zużywane na spalenie. Czyli pozostałe 70 jest przyswajane. Warto dodać, że jest to równowartość połowy stołowej łyżki oliwy. Wydaje się to tak niewiele, a jednak może zaszkodzić. Dlatego należy bardzo uważać na to, co się je.

To również ukazuje, że bez żadnych obaw można stosować dietę proteinową.

  • Wady protein


Spożywanie protein wiąże się także ze zwiększonym wydatkiem pieniężnym. Bowiem produkty zalecane w diecie nie są najtańsze (mięso, czy owoce morza), jednak można to z powodzeniem uzupełnić, czy zastąpić przez chudy nabiał. Jest on niedrogi, a jakże skuteczny. Drugim minusem jest zwiększone powstawanie produktów ubocznych pochodzenia metabolicznego białek. Powoduje to przyrost między innymi kwasu moczowego. Jednakże nie ma się czym za bardzo martwić, ponieważ ludzki organizm został i do tego przygotowany. Wystarczy bowiem zwiększyć ilość spożywanej wody. Wówczas nerki z łatwością usuną zbędne substancje.

Należy pamiętać, by spożycie wody zostało znacznie zwiększone – nawet i do 3 litrów na dzień. Jest to dosyć sporo, lecz zapobiegnie problemom. Dr Pierre Dukan zaobserwował, że ludzie nawet chorzy, którzy stosują dietę proteinową i piją bardzo dużo wody, nie mają żadnych problemów związanych z kwasem moczowym. Jego zawartość w niektórych przypadkach zmniejszyła swą objętość. Dowodzi to tylko tego, że podany jadłospis uzupełniony płynami jest bardzo zdrowy.

Zobacz również